Jag skickar ett mail – Transparens del 2
Det blev inte helt otippat lite halabaloo när jag skrev att pensionsbranschen inte är transparent i alla lägen och att det faktiskt är svårt att ta reda på priset på en pensionsförsäkring.
Jag har några favoriter ur halabaloot:
Att om man inte snackar branschens fikonspråk så kan man inte förvänta sig att kundservice skall kunna svara eller förstå.
På riktigt, kundtjänst ska väl veta bättre än jag?
Att både Agda och flera andra gamla damnamn hamnar i kläm om de inte har sin försäkring hos ett ”riktigt” bolag.
Nej, Agda hamnar i kläm hur som helst.
Att visst är det viktigt med transparens men vad betyder att det är 0kr avgifter?
Det betyder 0kr i avgift men antagligen inte 0kr i intäkt.
osv.
Skicka mail – Det ska vara rättvist
Hursomhelst bestämde jag mig för att det kanske var lite orättvist att ringa med så svåra frågor utan att förvarna. Jag menar, man vill ju kunna förbereda sig innan man svarar på vad en oavtalad tjänstepension kostar. Nu har jag således lyssnat till åsikterna och skickat ett nedan mail till de bolag som du ser nedanför mailet.
Nu får vi se vem som svarar. Game on!
Pensionsbolag
AMF
Avanza
Danica
Folksam
Handelsbanken
Länsförsäkringar
Max Mathiesen
Movestic
Nordea
Nordnet
S&P
SEB
Skandia
SPP
Swedbank
Kommer ni på något bolag jag glömt, kommentera nedan. Tack!
/Kristina
ps. Vissa bolag har inte mailadress så då har jag skickat meddelande via facebook. ds
pss. Jag är medveten om att Söderberg & Partner och Max Mathiesen inte är försäkringsbolag. De har fått ett tillägg i sitt mail att det kan välja det försäkringsbolag de tycker passar mig bäst dss.
COMMENTS