Lektion 4 – Att flytta en tjänstepension
Svåraste med att flytta en tjänstepension är att bestämma sig för om och varför man ska flytta på den. Var grundlig, precis som med alla stora pengaval! För tro mig, det finns inget självändamål med att flytta! (Nu har jag skrikit klart).
Det finns olika anledningar att flytta sina försäkringar beroende på vad man vill uppnå, jag har försökt att lista dem (men jag kan givetvis ha missat något).
- Flytta ihop försäkringar – Lönar sig om du får färre fasta avgifter (men var uppmärksam på om försäkringsvillkoren ändras).
- Byta från Traditionell försäkring → Fondförsäkring: Läs på ordentligt om vad du förlorar och vinner på att helt byta förvaltningsform.
- Flytta försäkringen till ett nytt försäkringsbolag: Jämför de olika avgifterna, utbudet av fonder och om det finns något annat som skiljer dem åt.
- Olika kombinationer av anledningarna ovan
Att komma i ordning, skapa underlag!
För att veta vart man ska så måste man också veta var man är!
Logga in på minpension.se för att få koll på pensionerna (är det första gången du är där kan det ta någon dag för dem att samla in infon). Om du klickar på ”Tjänstepension” får du upp vad du har för avtal och var pengarna finns.
Nu är det dags för Konsumenternas, de har gjort en genial jämförelse mellan alla bolag/försäkringar inom varje avtalsområde. Titta på minpension.se vad du har för:
- Avtal
- Traditionell försäkring eller Fondförsäkring
- Försäkringsbolag/Bransch
och jämför sedan på Konsumenternas hur den står sig i jämförelse. För att inte missa något tycker jag att det här är en bra checklista.
Pension utanför Kollektivavtal
Du kanske inte omfattas av kollektivavtal? (själv har jag några sådana försäkringar).
Kontakta försäkringsbolaget för att ta reda på avgifter och dylikt. Fördelen är att de flesta inom denna grupp har fri flytträtt, alltså du kan flytta vart du vill utan begränsningar som kollektivavtalen har.
- Det är oftast avgiftsfritt om du vill slå ihop dina försäkringar och ha kvar dem i samma ”bank”.
- Vill du flytta dem till en annan bank, är det oftast en avgift per försäkring så börja med att slå ihop dem innan du flyttar, så får du bara en avgift. (Undantaget är om du flyttar till någon som ersätter avgiften med flyttavgift per försäkring.)
Samma sak gäller som för avtalade pensioner, gå igenom checklistan för att bli klar på var du är och vart du ska.
Nu ska du få hjulet att rulla
Här finns flera vägar att gå: Har du försäkringsmäklare? Då har du givit dem fullmakt att sköta dina pensioner och försäkringsbolaget kommer inte att hjälpa dig utan hänvisa till din försäkringsmäklare.
- Fråga mäklaren vad de tar ut avgifter för att slå ihop eller flytta försäkringar.
- Kontakta försäkringsbolaget och ta reda på vad de ska ha för att slå ihop eller flytta försäkringar.
- Om mäklaren är dyrare än försäkringsbolaget (min skulle i vanliga fall ha minst 2 500:-) återkalla fullmakten och be försäkringsbolaget om hjälp.
- När du väl ska flytta kan det vara lättast att kontakta det försäkringsbolag/bank som du vill ha försäkringen hos och be dem hjälpa dig. De berättar vad du måste göra och vad de kommer göra. Oftast tar de inte betalt, de är förstås glada att de får dina pengar.
- Sätt igång! Börja att samla alla försäkringar på din nuvarande arbetsgivare. Det är en förutsättning för att kunna slå ihop dem och dessutom är det väldigt mycket enklare att få en signatur på alla pappren som kommer i nästa punkt.
- Beväpna dig med tålamod och lite mer tålamod. Du kommer se många papper…
/Kristina